از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا مدل اعتماد سازی بلانچارد یک تکنیک کاربردی محسوب می‌شود که به دلایل مختلفی به وجود آمده است. در حقیقت این تکنیک می‌تواند تاثیر مستقیمی برای ایجاد اعتماد بین سازمان و مشتریان و موفقیت کسب و کار داشته باشد. خوب است بدانید اعتماد سازی در کسب و کارهایی که هدف بلند مدت دارند، نقش مهمی ایفا می‌کند. در نهایت ایجاد اعتماد در سازمان نه تنها باعث افزایش رضایت شغلی می‌شود، بلکه می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری کارکنان گردد.

معرفی مدل اعتماد سازی بلانچارد

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا در واقع مدل اعتماد سازی بلانچارد توسط فردی به نام کن بلانچارد ایجاد شده است. این تکنیک بر ایجاد و حفظ اعتماد در یک سازمان تمرکز دارد. در واقع این مدل چهار عنصر اصلی را که برای ایجاد اعتماد ضروری هستند مورد بحث قرار می‌دهد. عوامل مورد نظر شامل شایستگی، قابلیت اطمینان، صداقت و همدلی می‌باشند. با تمرکز بر این عناصر کلیدی، رهبران می‌توانند محیطی ایجاد نمایند که در آن کارکنان از احساس ارزش، احترام و حمایت برخوردار باشند. در نهایت این تکنیک کاربردی منجر به تعامل و وفاداری در سازمان می‌شود.

شایستگی، اولین مدل اعتماد سازی بلانچاردل

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اولین مدل اعتماد سازی بلانچارد مولفه توانایی است که بر شایستگی و تخصص تمرکز دارد. این امر شامل ارائه کار با کیفیت بالا و درک عمیق از موضوعات متفاوت است. برای ایجاد اعتماد در این زمینه، افراد یا سازمان‌ها باید توانایی خود را برای عملکرد در سطوح بالا نشان دهند و به وعده‌های خود عمل نمایند. در چارچوب مدل بلانچارد، تکنیک توانایی شامل تاکید بر نمایش مهارت‌ها، دانش و قابلیت‌های فرد است.

لازم به ذکر است مدل اعتماد سازی را می‌توان از طریق آموزش و توسعه مداوم، استفاده از صنعت‌های نوظهور و به اشتراک گذاری تخصص با دیگران به دست آورد. علاوه بر این، تعیین محدودیت‌ها و درخواست کمک در مواقع ضروری می‌توانند اعتماد به توانایی فرد را تقویت کنند. با تاکید بر این مولفه، افراد و سازمان‌ها می‌توانند اعتماد را بر اساس شایستگی و تخصص خود نشان دهند. در نهایت این امر به نوبه خود موجب ایجاد روابط حرفه‌ای، قوی و افزایش اعتماد دیگران به مهارت آن‌ها می‌شود.

باور پذیری

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا مدل اعتماد سازی بلانچارد تکنیک باورپذیری را به عنوان یک عنصر حیاتی برای ایجاد و حفظ اعتماد در یک سازمان معرفی می‌کند. تکنیک باورپذیری برای مدیر نقش مهمی دارد؛ چرا که نشان دهنده میزان اعتبار در اعمال و ارتباطات است و در نتیجه می‌تواند اعتماد اعضا را به خود جلب ‌نماید. در مدل بلانچارد، باورپذیری چندین مولفه کلیدی را در بر می‌گیرد. در حقیقت این مولفه به ثبات اخلاقی مدیران و عملکرد آن‌ها بر اساس ارزش‌ها و آرمان‌ها اشاره دارد. این امر موجب می‌شود که مدیر بتواند مطابق با عقاید خود اعتماد را برای سازمان به وجود آورد. علاوه بر این تکنیک باورپذیری به نحوه ارتباط مدیران اهمیت بسیاری می‌دهد. هنگامی که مدیران اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند، می‌توانند در بین اعضای تیم خود اعتماد و تعهد را ایجاد کنند.

همچنین خوب است بدانید مدل اعتماد سازی بلانچارد باعث می‌شود که مدیران به دنبال ارسال بازخورد توسط اعضای تیم باشند که بدین ترتیب دیدگاه‌های مختلف را به خاطر می‌سپارند و از آن‌ها برای توسعه سازمان کمک می‌گیرند. این مولفه بی نظیر نشان می‌دهد که مدیر مجموعه برای نظرات و مشارکت کارکنان خود ارزش قائل است که این امر به ایجاد اعتماد و باور کمک فراوانی می‌کند. به طور کلی با انجام این کار افراد می‌توانند به راحتی اعتماد را ایجاد کنند و بدین ترتیب با گذشت زمان موفقیت سازمان را مشاهده خواهند کرد.

ارتباط برقرار کردن با دیگران

از دید دکتر ماکان آریا پارسا در حقیقتمدل اعتماد سازی بلانچارد به ایجاد و حفظ اعتماد در سازمان‌ها اهمیت فراوانی می‌دهد. ارتباطات یک عنصر اساسی در ایجاد تفاهم در میان اعضای تیم است که برای موفقیت و توسعه سازمان ضروری می‌باشد. در واقع گوش فرا دادن به نظرات اعضا و تعامل با گوینده موجب ایجاد همدلی و صمیمیت خواهد شد. یکی دیگر از تکنیک‌های ارتباطی مهم در مدل بلانچارد، ارتباط صادقانه است. این امر شامل اشتراک‌گذاری اطلاعات، رک بودن در مورد چالش‌ها و فرصت‌ها می‌باشد.

این نوع ارتباط به ایجاد اعتبار و یکپارچگی سازمان کمک فراوانی می‌کند. علاوه بر این ارائه بازخورد به شیوه‌ محترمانه به رشد و پیشرفت افراد کمک می‌نماید. هنگامی که بازخورد به طور موثر ارائه می‌گردد، موجب می‌شود که افراد برای سومندی کارکنان و سازمان به بهترین نحو ممکن تلاش نمایند. در نهایت خوب است بدانید مدل بلانچارد این مولفه را برای ایجاد اعتماد ضروری می‌داند؛ چرا که در موفقیت سازمان تاثیر بسزایی دارد.

قابل اطمینان بودن

همانطور که ذکر شد مدل اعتماد سازی بلانچارد بر عناصر کلیدی که برای ایجاد اعتماد در سازمان ضروری هستند، تمرکز دارد. قابلیت اطمینان جزو حیاتی‌ترین عوامل مدل اعتماد سازی می‌باشد. قابلیت اطمینان در مدل بلانچارد مورد تاکید فراوانی قرار گرفته است و از این رو مدیران و اعضای تیم باید برای نحوه روند وظایف خود و دیگران اطمینان کسب کنند. هنگامی که افراد به طور مداوم برای انجام امور خود از این ویژگی پیروی می‌نمایند باعث می‌شود که سایر افراد بتوانند به آن‌ها تکیه کنند.

علاوه بر این قابلیت اطمینان باعث ایجاد ثبات در سازمان می‌گردد که این امر برای حفظ یک محیط کاری موفق و تقویت روابط کاری ضروری است. هنگامی که افراد برای انجام تعهدات خود به یکدیگر تکیه می‌کنند باعث به وجود آمدن احساس امنیت در سازمان می‎شوند. به طور خلاصه قابلیت اطمینان یک عنصر اساسی در مدل اعتماد سازیاست؛ چرا که با احساس قابلیت اطمینان، افراد می‌توانند اعتبار و صداقت را در محیط مورد نظر ایجاد کنند که این ویژگی برای تقویت اعتماد و روابط کاری امری مهم و کاربردی به شمار می‌رود.

این مطلب ادامه دارد…